Sjundedags Adventistsamfundet | Logga in

Aktuellt

Profetior och förväntningar
Dela

Profetior och förväntningar

Missförstånd kring tidens tecken – en reflektion kring bibelstudiet den 7 september 2024.

Sönderslagna förväntningar

Uppfinningen av sprängämnen har fått oss att glömma den beständighet som stora stenar hade fram till för bara några hundra år sedan. Stenar som inte kan flyttas av människors eller djurs styrka, såvida de inte får hjälp av sofistikerade system med hävstänger, remskivor och motvikter, kunde när de staplades högt anses vara oförstörbara.

Även om de är gjorda av tunga stenar ska man aldrig överskatta värdet av fasta befästningar. Problemet med svält kvarstår alltid och de romerska militäringenjörernas vilja att stapla upp lika stora högar av bråte, vilket demonstrerades vid belägringen av Masada. Saker och ting förändras. Imperier reser sig och faller och till och med under antiken var ruinerna av ännu mer antika imperier synliga. Enligt Guds löften skulle det återuppbyggda Jerusalem naturligtvis vara undantaget – det fanns väl tillräckligt med anklagelser mot staden för att den skulle ha förstörts en gång? Åtminstone var det vad många trodde.

När Jesus sa till sina åhörare: ”Alla dessa stora byggnader som du nu ser kommer att jämnas med marken, inte en sten ska lämnas kvar på den andra” (Mark. 13:2), blev de säkert förvirrade, ledsna och hade många frågor. Redan innan detta hade Jesus pekat på domar över Israel. I Matteus ev. 23:37–39 rapporteras han ha sagt ”Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som sänts till dig! Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, precis som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Nu får ni själva ta hand om ert övergivna hus. Jag säger er: ni kommer härefter inte att få se mig igen förrän ni säger: ’Välsignad är han som kommer i Herrens namn’ ”.

När hans vänner Petrus, Jakob, Johannes och Andreas frågade honom om detta, kopplade de samman templets förstörelse med ”tidens slut”, som det uttrycks tydligare i Matt. 24:3. För oss idag verkar det uppenbart att templets förstörelse inte alls sker samtidigt som Jesus andra ankomst. Men det kanske inte var lika tydligt för Jesus lärjungar.

Hur är det med de gamla löftena?

Jag tvivlar på att lärjungarna bara var oförmögna att föreställa sig att Herodes storslagna tempelbefästningar skulle förstöras före världens undergång enbart på grund av deras imponerande strukturella styrka. Lärjungarna studerade profetior på sitt eget sätt, och jag förväntar mig att de var väl förtrogna med de profetior som lovade Israel och Jerusalem en strålande framtid efter exilen.

Flera gammaltestamentliga texter och löften kan ha stöttat deras idé om att göra denna koppling. I Sakarja 14, till exempel, beskrivs hur en storskalig attack från nationerna mot Jerusalem inledningsvis lyckas, men att den tillintetgörs genom Herrens ingripande. Domen över nationerna, en ny tidsålder med judisk dominans och en prakt i likhet med Eden skulle med all säkerhet följa. Lyssna bara på Sakarja 14:1–5:

”Se, Herrens dag kommer! Då ska man plundra dig och fördela bytet. Jag ska samla alla folk till strid mot Jerusalem. Staden ska intas, husen plundras, kvinnorna våldtas och halva staden föras bort i fångenskap, men resten av folket ska inte fördrivas. Då ska Herren dra ut och strida mot dessa folk, så som han stred på slagets dag. Hans fötter ska den dagen stå på Olivberget, som ligger mitt emot Jerusalem, i öster. Olivberget ska dela sig mitt itu från öster till väster, till en mycket stor dal. Halva berget ska falla åt norr och halva berget åt söder. Ni ska fly genom dalen mellan mina berg, för dalen mellan bergen ska sträcka sig ända fram till Asal. Ni ska fly som ni flydde för jordbävningen på judakungen Ussias tid. Då ska Herren, min Gud, komma och alla heliga med honom.”

Det skulle vara mycket passande för lärjungarna att komma ihåg denna profetia, med tanke på att den handlar om den plats där de stod just då. Sakarja var en av de profeter som efter exiltiden hjälpte dem som hade återvänt från den babyloniska fångenskapen att bygga upp templet (Esra 5:1). Att se spillrorna av sin forna huvudstad måste ha varit svårt och nedslående för de forna exilborna, särskilt för dem som mindes det gamla Jerusalem och prakten i Salomos tempel. Men Gud använde sina profeter för att ge uppmuntran till sitt folk.

Förutom Sakarja talade Gud också genom Haggai och uttryckte denna känsla på ett bra sätt: ”Finns det någon bland er som är kvar som såg detta tempel i dess forna härlighet? Och vad är det ni ser nu? Ser det inte ut för er som ingenting?” (Hagg. 2:4) Men Herren uppmuntrar barmhärtigt sitt folk och lovar dem: ”Härligheten hos detta hus ska bli större än den som har varit, säger härskarornas Herre. På denna plats ska jag också ge frid, säger härskarornas Herre” (Hagg. 2:10).

Malaki återger också ett gudomligt löfte om templet: ”Se! Jag ska sända min budbärare, och han ska bereda vägen för mig. Herren, som ni söker, ska plötsligt komma till sitt tempel, förbundets budbärare som ni längtar efter. Se, han ska komma, säger härskarornas Herre” (Mal. 3:1).

Hur många villkorade profetior har vi adventister inte slarvat bort under årens lopp, och hur mycket potential har Gud fortfarande i beredskap för oss?

Det finns många fler profetior om Israel efter exilen hos Jesaja och Hesekiel, men det räcker med att säga att det fanns goda skäl att förvänta sig att stora saker skulle hända i det templet och i den staden. Templets förstörelse, som bara antyds i Sakarjas profetior, ingår inte konsekvent i dessa profetior. Där det är rimligt, är det kopplat till den stora domen och den bokstavliga ankomsten av Guds rike på jorden.

Vid Jesus födelse var templet inte heller samma relativt anspråkslösa plats för tillbedjan som hade byggts av Serubbabel, Esra och de återvändande från exilen. Kung Herodes byggde ut templet kraftigt mellan cirka 25 och 10 f.Kr. så att det återigen blev nationens stolthet när lärjungarna pekade på dess prakt för sin Mästare.

Många av deras samtida kom förmodligen ihåg det mindre templet, och det verkar mycket troligt att denna restaurering ansågs vara en del av uppfyllelsen av de ovan nämnda profetiorna. Därför är det kanske inte så konstigt att lärjungarna kopplade samman Jesus uttalanden med världens undergång. Som läsare som känner till kapitlet väl vet, rättar Jesus dem inte vid denna punkt utan fortsätter kopplingen till sin egen profetia om lärjungarnas framtid fram till världens undergång.

Felaktiga förväntningar

Men om det fanns en gammaltestamentlig profetia som stödde deras föreställning, var gick lärjungarna då fel? Profetian i Sakarja 14 är en del av en serie profetiska tillkännagivanden, som börjar i kapitel 7, om Israels nationella återupprättelse, en messiansk kung och Guds hjälp i kommande svårigheter. Dessa underbara löften var dock inte utan villkor. Redan i Sakarja 8:16–17 befaller Herren sitt folk: ”Så här ska ni göra: Tala sanning med varandra. Döm rättvist och fredligt i era portar. Lägg inga onda planer mot varandra, och svär inte falska eder. Jag hatar allt sådant, säger Herren.” Det är underförstått att den vackra framtid som Sakarja målar upp för sina landsmän inte kommer att förverkligas om Israel inte följer dessa bud. Som en allmän princip stöds denna antydan av texter som Jeremia 18:1–11 och är djupt rotad i gammaltestamentlig teologi, vilket framgår av avsnitt som 5 Mosebok 28.

Som vi vet var det tragiskt att Jesus inte accepterades av en stor del av sitt eget folk. ”Han kom till det som var hans eget, och hans egna tog inte emot honom” (Joh. 1:11). Denna oförmåga att ta ”tillfället i akt när Gud besökte dig” (Luk. 19:44) berövade judarna och hela världen en större och ljusare tidslinje än den vi nu lever i. Lärjungarna trodde aldrig att detta var möjligt, men inte för att de hade för stor tilltro till Guds löften – man kan aldrig ha för stor tilltro till Guds löften när de förstås på rätt sätt. De hade för stor tilltro till sig själva och sitt folk. De trodde att de i slutändan skulle klara sig och verkligen uppfylla profetian. De felaktiga förväntningarna i lärjungarnas tänkande handlade därför kanske inte bara om oförstörbara stenmurar utan om tanken att deras folk i slutändan skulle kunna misslyckas med att leva ut Guds syften med dem.

När jag tänker på hebréerna och deras ljusa hopp för Jerusalem och templet undrar jag hur många villkorade profetior som vi adventister har slarvat bort genom åren och hur mycket potential Gud fortfarande har i beredskap för oss, förutsatt att vi tar hans hand och låter honom vägleda oss i varje steg. Häri ligger de goda nyheterna för oss och den här världen: Gud blir aldrig förvånad över de otillräckliga beslut som Israel, kristenheten och Adventistsamfundet har fattat genom århundradena. Som en vis och allvetande general skapar Gud seger ur nederlag trots våra tillkortakommanden. Det faktum att historien fortsätter innebär inte bara att vi måste vänta och uthärda, utan också att Gud fortfarande har stora planer för sitt folk – att använda dem som redskap för sin nåd, eftersom det fortfarande finns så många som kan nås.

Var inte orolig!?

Lärjungarnas felaktiga förväntningar, trots Jesus försök att ge dem en klarare bild, ledde till mycket ångest och rädsla när saker och ting kulminerade i korsfästelsen. Jag tror att vi är benägna att uppleva liknande problem. Förutom profeterna i Gamla testamentet har vi Nya testamentet som hjälper oss att hantera förväntningarna. Dessutom finns det en verklig skillnad mellan de apokalyptiska – i stort sett ovillkorliga – profetiorna som vi främst finner i Daniel och Uppenbarelseboken, och de klassiska villkorliga profetiorna.

Profetiorna i Daniel och Uppenbarelseboken är beskrivningar av framtida händelser som med säkerhet kommer att inträffa. Men även om de ger en allmän färdplan från Daniels tid till Jesus återkomst, har det förekommit många dramatiska händelser i stor skala som inte förutsagts i detalj. Jag känner till exempel inte till någon adventist som pekar på att andra världskriget uppfyllde en enda tydlig profetia, förutom att det var ett av de krig som skulle komma före slutet.

Inte heller har jag sett någon sådan behandling av mongolinvasionerna i Europa och Mellanöstern, digerdöden i det medeltida Europa eller den fullständiga kollapsen av ursprungsbefolkningarna i Amerika efter att europeiska erövrare och nybyggare anlände. Även om långtgående och fruktansvärda händelser som dessa inte direkt nämndes i den svepande bild av den profetiska historien som finns i Bibeln, minskar inte deras betydelse för det.

Men vad vi bör lära oss inför framtiden är följande: bland allt som händer är det mycket få saker som är säkra. Många fler är oförutsägbara för oss. Som Jesus säger i Mark. 13:7–8: ”Och när ni får höra om krig och rykten om krig, så låt er inte skrämmas. Det måste ske, men det betyder inte att slutet har kommit. Folk och länder ska resa sig mot varandra. Det blir jordbävningar på den ena platsen efter den andra och det blir hungersnöd. Men detta är bara början på födslovärkarna.”

Det finns naturligtvis ett sätt på vilket vi absolut bör vara bekymrade – för de liv som går förlorade och vänds upp och ner och för det lidande som människor upplever. Att vara bekymrad på detta sätt innebär att du har ett hjärta för andra, vilket förmodligen kommer att leda dig till riktiga och barmhärtiga handlingar. Tyvärr är det så att när något stort har hänt under de senaste årtiondena har adventisterna varit oroliga på ett annat sätt. Mycket onödig oro har orsakats av ogenomtänkta framtidsvisioner om förestående förföljelse och kollaps – och lika mycket trovärdighet har gått förlorad när sådan oro har spridits utanför vår kyrkas gränser.

Det verkar därför klokt att inte vara snabb med att göra kopplingar mellan aktuella händelser och Bibelns profetior. Historien har hittills visat sig vara lång och vindlande, och det kommer den sannolikt att fortsätta att vara tills människans syndiga historia är över och vi tar plats i det icke fallna universums eviga historia. Fram till dess bör vi sträva efter att följa Guds plan för oss personligen, inte låta oss oroas och hantera våra förväntningar med försiktighet när vi når världen med de goda nyheterna i dessa sista dagar.

Valentin Zywietz, ursprungligen från Tyskland, har arbetat som pastor i Österrike och är för närvarande doktorand vid Andrews University. Han är lyckligt gift med Kerstin och de bor i Berrien Spring, Michigan, USA. Artikeln publicerades först i Adventist Review inför sabbaten den 7 september 2024.